När kan vi spela på spel?

Att satsa pengar på olika typer av sportevenemang har alltid varit populärt. Under 1930-talet ökade intresset för detta i Sverige. På den tiden fanns inga lagliga alternativ, all vadslagning av denna typ var olaglig. För att kunna övervaka spelandet bättre, och erbjuda ett lagligt alternativ, gav svenska staten tillstånd för startandet av bolaget Tipstjänst, som fick monopol på att anordna spel på sportevenemang. Man fick inte full kontroll över vadslagningen på detta sätt, men den olagliga vadslagningen minskade, och staten fick in skatteintäkter.

Starkast är vadslagningskulturen i Storbritannien. Där är de populäraste sporterna fotboll och rugby, men det går även att satsa pengar på hundkapplöpningar, eller på om prins William och Kate Middleton kommer att få barn, vilket år det första barnet kommer att födas och om det kommer att bli en pojke eller en flicka.
Dataspel som sport-kulturen är å andra sidan starkast i Östasien, i Sydkorea är Starcraft den populäraste sporten, och i Japan är man inte långt efter. I dessa länder är vadslagningen inte särskilt utbredd, i Japan är den t.ex. strikt kontrollerad och i de flesta fall olaglig. Därför är det inte särskilt troligt att vadslagning på dataspel kommer att uppstå där.

Kommer man att kunna surfa in på https://www.betsson.com/web/no/sportsbook/ och satsa pengar på en Starcraft-match mellan två sydkoreanska lag i framtiden? Det är inte alls omöjligt. Intresset ökar nämligen för dataspelsturneringar i Europa, och när europeisk vadlagningskultur möter asiatisk gamerkultur kommer något att hända. Antagligen kommer spelbolagen då att erbjuda vadslagning på dataspelsturneringar och -matcher.